vrijdag 18 juli 2014

Tja



(Bijna letterlijk meegemaakt tijdens mijn vakantie nabij Denekamp)

‘Goedemiddag.’
‘Dag, vreemdeling.’
‘Even lekker bezig met tuinieren?’
‘Wat je lekker noemt.’
‘Waarom doet u het dan?’
‘Wie moet het anders doen?’
‘U boft maar met zo’n tuin.’
‘Ik geniet al jaren niet meer.’
‘Nou zeg, niet zo somber.’
‘Ik neem aan dat wij elkaar niet kennen?’
‘…Ik ben hier op vakantie…’
‘Juist ja, op die fiets…’
‘…Dit is een schitterende plek, zeg.’
‘Je kunt ook overdrijven… ’
‘Zegt u nou zelf, zoveel schoonheid en rust…’
‘Ach… alles went.’
‘En van niets of niemand last.’
‘Nou ja, op een toerist na… haha.’
‘Ik zou hier anders best willen wonen.’
(zucht) ‘Dat zeggen ze allemaal.’
‘De stad, op steenworpafstand…’
‘Ik ben al jaren niet meer van mijn erf geweest.’
‘Hoe komt u dan aan boodschappen?’
‘Mijn buurman.’
‘Juist ja.’    
‘Ik ben niet veeleisend. Bovendien heb ik een moestuin, dus veel heb ik niet nodig.’
‘Mag ik een foto van u maken?’
‘Ga gerust je gang.’
‘U bent een man van weinig woorden. Voelt u zich niet eenzaam?’
‘Ach, ik heb Centa, mijn hond. Sinds de dood van mijn vrouw houdt zij mij gezelschap. Ik ben nu eenentachtig... Zal ik je eens een geheimpje verklappen: voor mij hoeft het allemaal niet meer zo nodig.’
‘U bedoelt?’
‘Ja, dat bedoel ik, ja... Oud zijn is geen pretje.’
‘Tja…vroeger was alles beter?’
‘Vroeger was er oorlog.’
‘Haha.’
‘Heb je die foto nou al gemaakt? Dan ga ik weer eens aan de arbeid.’
‘Jazeker.’
‘Nog een prettige voortzetting van de vakantie, jonge vriend. Adieu.’
‘Tot ziens, ik hoop dat het u wel gaat. en nog vriendelijk bedankt voor de eieren.’
‘Centa! Hier!’

© taededraaftdoor 14- 07-2014

1 opmerking: