maandag 23 november 2015

Gemene boeven



‘Pappa?’
‘Ja, lieverd.’
‘Die gemene boeven… komen die ook hier?’
‘Welke gemene boeven bedoel je?’
‘Nou, die met hun mutsen en hun schietgeweren.’
‘Nee hoor, die komen hier niet. Waarom denk je dat?’
‘Ik zag ze op tv. Ik vind ze eng.’
‘Je hebt helemaal gelijk, ze zijn ook eng.’
Het is beter hem in het vervolg maar geen beelden van het journaal meer te laten zien. Daarvan raakt hij alleen maar overstuur.
‘Zeg pappa? Waarom doen die gemene boeven lelijke dingen?’
‘Hoe bedoel je?’
‘Nou, ze maken toch alles kapot en zo?’
‘Dat doen ze omdat ze heel erg boos zijn.’
‘Ooh? en waarom zijn ze dan boos?’
‘Om iets wat jij nog niet begrijpt, schat.’
‘Wat dan?’
Hoe moet ik in hemelsnaam nou mijn zoontje van vijf duidelijk maken waarom een stel barbaren dood en verderf zaait uit naam van hun god om daarmee liefde te prediken.
‘Voor het slapen gaan zing jij toch altijd een gebedje?’
‘Ja.’
‘Nou, dat vinden ze niet leuk.’
‘Zijn ze daarom boos?’
‘Eigenlijk wel, ja.’
‘Nou, dat snap ik niet.’
‘Nee lieverd, niemand snapt dat.’
Hij drinkt zijn beker ranja leeg en veegt de koekkruimels van zijn mond.
‘Die gemene boeven maken ook speelgoed kapot!’
‘Speelgoed?’
‘Ja, daar wonen toch ook kinderen?’
‘Je hebt gelijk, daar wonen ook kinderen.’
‘Nou, dan moeten die kinderen toch huilen?’
‘Ja, schat. Ik denk dat heel veel mensen moeten huilen.’
‘Pappa ook?’
‘Ja, pappa ook.’
Hij kijkt me met een schichtige blik aan.   
‘Weet je zeker dat ze niet hier naartoe komen?’
‘Wie?’
‘Nou! die gemene boeven! met hun schietgeweren!’
Ik weet natuurlijk dondersgoed dat de kans op iets wel toeneemt. Ook ik zie de beelden op tv, en ook ik vind ze angstaanjagend.
‘Nee hoor, die boeven wonen heel ver weg.’
‘Hoe ver is heel ver weg?’
‘Tja, dat is zeg maar van hier tot aan oma en dan weer helemaal terug.’
‘Ja, dat is ver.’
We fietsen er wel eens naar toe. Op de terugweg moet ik hem dan altijd duwen. 
‘Pappa? mag ik boven gaan spelen, met mijn plastic soldaatjes?’
‘Ja hoor, ga jij maar fijn spelen.’
Even later hoor ik hem helemaal opgaan in zijn spel.
‘Hier, gemene boef. Pang! Pang! Je moet naar de gevangenis. Pang! Pang! Je mag geen speelgoed kapot maken. PANG! … Je - Bent - Af!’

© taededraaftdoor 23- 11-2015

Geen opmerkingen:

Een reactie posten